دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس بازار سرمایه درباره عرضه قرارداد‌های سلف موازی نفت در بورس گفت: 97 تا99.5 درصد قرارداد‌های سلف به تحویل نمی‌رسد و هرچه بازار نقد یک کالا فعال‌تر باشد راه‌اندازی ابزار مشتق راحت‌تر انجام می‌شود.

حسین خزلی خرازی در گفت‌وگو با فارس افزود: در اکثر بورس‌های کالایی دنیا، سرمایه‌گذاران کوچک و حقیقی به‌راحتی امکان ورود به بورس را دارند و حتی در برخی قرارداد‌ها مثل قرارداد استاندارد طلا، برای اینکه هزینه معاملات کمتر شود، قرارداد‌ مینی آن را نیز طراحی کرده‌اند.

او با اشاره به این مثال که اگر هر قرارداد سلف نفتی 10بشکه‌ای باشد برای حضور سرمایه‌گذاران کوچک امکان قرارداد پنج بشکه‌ای آن نیز وجود دارد، ‌گفت: هدف از این قرارداد این است که سرمایه‌گذاران کوچک با سرمایه‌های کم با ریسک‌های کوچک‌تر وارد بازار شوند. بنابراین اگر بورس‌های کالایی ما قراردادهایی را طراحی کنند که سرمایه‌گذاران حقیقی و مردم عادی وارد معاملات بورس کالا شوند، یک کار اصولی و درستی خواهد بود چراکه در دنیا نیز این کار انجام می‌شود.

به گفته او، این طرح باید از این لحاظ که آیا زیرساخت لازم برای این کار وجود دارد یا سایر جزئیات از جمله برای هر نفر در چه حدی امکان خرید وجود دارد و اینکه سایر شرایط و نحوه تحویل به چه شکلی خواهد بود، بررسی شود.

خرازی در پاسخ به این پرسش که آیا این اوراق منجر به تحویل خواهد شد، تصریح کرد: ‌معمولاً این اوراق منجر به تحویل نمی‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با فروش این اوراق، از بازار خارج شوند و در اکثر موارد سرمایه‌گذاران عمده و تاجران این اوراق را از مردم خریداری کرده و در پایان دوره سر رسید، اقدام به تحویل نفت می‌کنند.

او با اشاره به تجربه سایر کشور‌ها در این حوزه، اعلام کرد: اکثر سرمایه‌گذارانی که در این بخش وارد می‌شوند با خرید یا فروش اوراق از بازار خارج می‌شوند و مصرف‌کننده و فروشنده واقعی در سررسید باقی می‌مانند، برای اینکه یا تحویل بدهند یا بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این کار یک روش تأمین مالی است که عرضه‌کننده بزرگ یک کالا ‌اقدام به پیش‌فروش محصول خود می‌کند، بیان کرد: در این شرایط، عرضه‌کننده به‌جای اینکه به چند تاجر بزرگ کالای خود را بفروشد آن را به واحدهای کوچک تبدیل می‌کند و به عموم مردم می‌دهد.

خرازی با تأکید بر اینکه کار اصلی بورس‌ها نیز همین است زیرا بورسی که افراد محدودی در آن اقدام به خرید و فروش کنند به درد نمی‌خورد، تصریح کرد: کار بورس این است که با کوچک‌سازی‌ واحد‌های سرمایه‌گذاری و یکسان‌سازی‌ آنها، عموم مردم را به سرمایه‌گذاری دعوت کند.

او در واکنش به این مسئله که با انتشار این اوراق تکلیف فروش نقدی نفت چه می‌شود، گفت: مسئله معاملات نقدی از این مسئله جدا بوده زیرا انتشار اوراق سلف یک روش تأمین مالی است. فروش نقدی نفت، مسائل و مشکلات خود را دارد که اعلام شده است.

کد خبر 151783
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز